On ollut hieman kiire enkä ole ehtinyt kirjoittamaan LG:n, Samsungin ja Motorolan tuloksesta juuri mitään ja ajattelin nytkin tehdä ihan pintaraapaisun. Juuri julkistettu Motorolan Android 2.0 pohjainen Droid ja sen GSM-variantti Milestone tuli viimeisellä mahdollisella hetkellä yhtiön kannalta. Droid on CDMA-pohjainen älyluuri jonka USA:n suurin operaattori Verizon ottaa myyntiinsä ja mainoskampanja on Applen iPhonea ja sen puutteita vastaan suunnattu. Aiemmin on ollut spekulaatioita että Apple tekisi iPhonestaan CDMA-variantin Verizonille mutta mainoskampanjan perusteella näin ei kyllä taida käydä.
3Q:lla Motorola teki edelleen tappiota 183 miljoonaa dollaria kännyköillään ja onnistui myymään vain 13.6 miljoonaa luuria millä se saavutti 4.7% markkinaosuuden. Liikevoittoprosentti sentään parani -10.8%:iin. Moto jäi jopa SE:n taakse vaikka senkin markkinaosuus laski itseasiassa jo seitsämättä kvartaalia peräkkäin. Android-pohjaiset luurit ovat Moton ainoa keino selvitä ja tuo Droid kieltämättä vaikuttaa ihan hienolta peliltä. Mutta kun noita Droideja on tulossa lähetustulkoon kaikilta muilta valmistajilta Nokiaa, RIMMiä ja Applea lukuunottamatta niin millä Moto erottuu muista, vaikkapa HTC:sta tulevaisuudessa? Vaikea on uskoa että Moto enää nousisi isoksi tekijäksi luureissa jos nyt ylipäätään selviää. Firma ennustaa ensi vuonna tekevänsä yhdellä kvartaalilla ehkä nollatuloksen, muuten tulee tappiota. Siis Droidista ja ensi vuoden ekalla kvartaalilla tulevista uusista älypuhelimista huolimatta.
Samsung ja LG hyötyivät molemmat halvasta wonista ja kasvattivat myyntiään ja markkinaosuuttaan vuoden takaiseen. Samsung kasvatti osuuttaan myös edellisestä lvartaalista ja nousi ekan kerran yli 20% markkinaosuuden. Viimeksi Motorola pystyi vastaavaan markkinaosuuteen silloin kuin Razr oli vielä kuuminta hottia. Samsung on kuin mini-Nokia. Luureja löytyy kaikista hintaluokista ja jopa kaikilla käytettävissä olevilla käyttöjärjestelmilläkin. 60.2 miljoonan luurin myyminen kvartaalissa tarkoittaa ja melkoisia skaalaetujakin. Marginaali Sampalla laski kuten LG:lläkin eli hieman kallistunut won ja markkinaosuuksien kahmiminen ei tullut ilmanettä kannattavuudesta piti tinkiä. Tuskin noilla firmoilla on kauheasti varaa enää tinkiä marginaaleistaan ja jos wonin vahvistuminen jatkuu tulee markkinaosuus ja marginaalit kääntymään jopa laskuun. Korean markkinatkin avautuivat jälleen kilpailulle joten kotimarkkinoilta kerätät muhkeat katteet ja marginaalit voivat olla vaarassa. LG myi sekin kunnioitettavat 31.6 miljoonaa luuria. Enemmän kuin SE ja Motorola yhteensä. Korealaiset ovat kuitenkin vahvoja ja ovat tulleet jäädäkseen ainakin TOP4:een elleivät TOP3:een.
3Q:lla voittajia olivat Apple, Samsung ja LG. Häviäjien leirissä erityisesti Motorola ja SE ja kyllä se Nokiakin sinne valitettavasti kuuluu. RIMM:llä oli tasapaksu kvartaali. Se taisi junnata paikoillaan.
Android vs Maemo aiheesta käydään muuten täällä mielenkiintoista keskustelua.
No comments:
Post a Comment